Psykologer och Socionomer måste samsas

Den kanske mest skadliga schismen inom Svenskt samhälle är den mellan psykologer och socionomer. Problemet ligger i att psykologer står för bedömningen av det psykiska tillståndet medan socionomerna sedan står för myndighetsutövningen.

Jag blir pissed varje dag jag kommer å tänka på det där fallet från Kalla fakta. Om den där flickan vars pappa hade våldtagit henne ett 100-tal gånger i nån slags husvagn. Sjukt som det är. Han bedömdes frisk. Men fick skaka galler. Vet inte hur länge, men med svenskt rättssystem så fick han säkerligen inte mer än 6 månader. Hon klädde väl sig utmanande eller nåt sånt. Brukar falla väl ut för kvinnohatande våldtäcktsmän i vårt samhälle.

Det sjuka med historien är att på grund av att han inte blev sjukförklarad, så har han nu fått vårdnaden över sin dotter igen.

HUR KAN Detta vara möjligt??



"Lagen säger...." säger sociaonomen.... Men vafan... SKÄRP ER!!!

Det finns andra fall, som kanske tydligare beskriver vad jag vill komma åt. Det kan handla om barn med extra behov såsom aspbergerungar. Som av en psykolog får en diagnos där extra resurser är det sättet man kan komma till bukt med problemet. Men... Socionomen beslutar ändå... styrd av lagen... självfallet... att inte barnet ska få gå i specialanpassad klass.

Hmm.. vad försöker jag skriva. JO... jag tror mig veta att det finns en konflikt mellan psykologer och socionomer i Sverige som leder till att personer kommer i kläm (ofta barn)... Det måste finnas något sätt där psykologens bedömning kan spela in i tolkningen av lagens likhetskrav... inte vet jag...

Varför är vårt samhälle så konstigt?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0